Avioane de la Bucureşti la Bodø

Publicat în Norvegia, Zboruri de în March 23, 2013 8 comentarii

O să vă povestesc puţin despre zborurile noastre, între Bucureşti şi Bodø. Am început căutarea zborurilor cam cu 5 luni înaintea călătoriei. Am căutat peste tot, am făcut toate conexiunile posibile şi imposibile, am vizitat site-uri pe care nu le-am mai vizitat niciodată. Iniţial, am fost tentaţi să zburăm cu linii low-cost. Dar, am renunţat la ideea asta pentru că, adunând costul bagajelor de cală şi al transferurilor între aeroporturi, ajungeam la o sumă foarte apropiată de cea la care am ajuns fără zboruri low-cost. Am ales să zburăm cu KLM de la Bucureşti la Oslo, iar de la Oslo la Bodø cu SAS. La întoarcere, vom folosi aceleaşi companii, evident. Nu uitaţi că, în foarte marea majoritate a cazurilor, e mai ieftin dacă vă cumpăraţi bilete dus-întors decât dacă vă cumpăraţi dusul cu o companie şi întorsul cu alta.

otpams

Zborul de la Bucureşti la Amsterdam a fost programat pentru ora 13:55. Am făcut check-in-ul online, cu o zi mai devreme. Vă sfătuiesc să faceţi asta de câte ori e posibil, pentru că vă scuteşte timp la aeroport şi, uneori, vă face zborul mai ieftin. Predarea bagajelor a durat mai puţin de un minut. Noi obişnuim să călătorim cu rucsacuri, pentru că ne place să avem mâinile libere. Anca are un rucsac de 40 l, iar eu, unul de 80, ca doar sunt bărbat vânjos. Însă, rucsacurile nu sunt prietene cu benzile transportoare ale bagajelor. Multiplele curele şi catarame de ajustare se pot prinde în mecanismul benzii şi pot genera diverse probleme. Înfolierea lor vă scapă de probleme; şi pe voi, şi pe aeroport. KLM se împrieteneşte cu tine imediat. Doamna de la check-in ne-a oferit vouchere gratuite pentru înfolierea rucsacurilor. Am aşteptat cuminţi avionul, zgâindu-ne, pe geam, la diverse păsări metalice care se plimbau pe la Otopeni.

Dintr-o dată, la burduful la care era programată îmbarcarea noastră, garează un Boeing 737-800 al companiei Transavia. Şoc şi groază! Un pasager olandez se inflamează. Domnul îşi dorea un avion vopsit în culorile tradiţionale KLM. La fel cum ne doream şi noi. Ni se explică politicos că, din cauza unor probleme ale aeronavei care era programată pentru Bucureşti, a fost trimis un avion al companiei Transavia, cu care KLM se înţelege excepţional de bine. Ne-a părut puţin rău că nu vom zbura cu 737-le albastru olandez. Însă, serviciile la bord au fost la standardul KLM. E cert că toată lumea din compania asta lucrează pentru a te face să te simţi bine. Chiar şi piloţii se adresează foarte prietenos pasagerilor, nu folosesc nişte fraze standard, cum auzi pe majoritatea zborurilor. Iar şeful de cabină îşi începe discursul despre siguranţa zborului cu un vesel “Oy-oy!”. Way to go, KLM! Zborul decurge foarte lin, primim sandvişuri cu brânză olandeză şi câteva opţiuni pentru băuturi. Sandviş gustos, dar, recunosc, mi-ar fi plăcut o mâncare caldă, mai ales că era ora prânzului, iar zborul a durat două ore şi jumătate. (Până acum, n-a reuşit nimeni să bată mâncarea de la bordul curselor TAROM.) Aterizăm pe Aeroportul Schipol din Amsterdam, la ora programată, deşi am plecat din Bucureşti cu 18 minute întârziere. Suntem direcţionaţi la poarta D7.

Aveam doar o oră între zboruri, aşa că o luăm la pas, către poarta B2, unde ne aşteaptă avionul către Oslo. Schipol e un aeroport mare. Adică MAAAARE, vreau să spun. Folosim cu maximă eficienţă trotuarele rulante şi ajungem în timp util la poartă. Evident, eu mă oftic puţin că nu pot da o tură până pe terasa de spotting.

amsosl

De la Amsterdam la Oslo, am zburat cu un avion Embraer 190, operat de KLM Cityhopper, divizia de zboruri pe distanţe scurte a KLM. A fost pentru prima oară când am zburat cu acest model de avion; şi abia aşteptam s-o fac. Aşteptarea a meritat din plin. Cred că a fost cel mai plăcut zbor cu o aeronavă de linie pe care l-am făcut vreodată. Avionul e mic (în jur de 100 de locuri), dar foarte agil şi silenţios. Are o pantă de urcare foarte susţinută şi mult loc pentru picioare. Evident, am zburat la Economy, dar spaţiul pentru picioare a fost mult mai generos ca la Boeing-ul 737-800. Echipajul de cabină, din nou, a fost de nota 10+. Un sandviş cu pui şi pesto şi o cafea, peste Danemarca, şi, rapid, am aterizat la Oslo Gardermoen. O ora şi douăzeci de minute.

Dacă sunteţi curioşi, zborul Bucureşti – Oslo şi retur a costat 400 EUR.

În Oslo, am stat 3 ore. Ne-am recuperat bagajele, am lenevit pe nişte scaune foarte confortabile, am încărcat bateria telefonululi la o casă de schimb valutar şi am mâncat. Şi ne-am speriat puţin. Două sandvşuri cu ton, o brioşă cu ciocolată şi o jumătate de litru de suc de portocale la cutie au costat 340 NOK, adică, ţineţi-vă bine!, 200 LEI. Şi am căutat cel mai ieftin loc din aeroport. Tonul picant a fost excepţional, însă.

oslboo

La ora 22:00, aveam zbor spre Bodø. Paranteză. BOO de mai sus înseamnă Bodø. E codul aeroportului, adică. Nu e fantoma Casper prin zonă şi nici aeroportul din Oslo nu e bântuit. Închid paranteza.

Am zburat cu SAS. Prima oară la bordul SAS şi prima oară când luam contact cu sistemul lor de check-in. După cum am zis mai devreme, am făcut check-in-ul online, cu o zi mai devreme. Eh, în mod obişnuit, după asta, mergi la biroul de check-in, pui bagajul pe cântar, operatorul îţi lipeşte o eticheta pe bagaj şi bagajul pleacă pe bandă. La Oslo, e altfel. Există un automat unde îţi faci check-in singur pentru bagaj. Atingi ecranul o dată, scanezi un cod de bare, mai atingi de două ori şi gata! Primeşti etichetele pentru bagaj, le lipeşti şi mergi să depui bagajul pe bandă. Asta e tot. Poate şi în alte părţi e la fel, dar pentru noi a fost prima interacţiune cu modelul ăsta de check-in. Mi-a plăcut asta. Din păcate, asta nu face zborul mai ieftin. Oslo – Bodø şi retur a costat 400 EUR.

Îmbarcarea a început cu doar 15 minute înainte de ora programată pentru decolare. Cred că am fost numai vreo 20 de oameni în avion. Şi normal. Ce oameni sănătoşi merg dincolo de Cercul Polar în creierii nopţii? Nooooi!

Am zburat cu un Boeing 737-700. Cam murdar, cam neîngrijit. Mie mi-au atras atenţia mănuşile însoţitoarelor de bord. Atât. Ah, şi faptul că Bodø se pronunţă Budă. SAS nu dă mâncare în preţul biletului. Doar apă, ceai sau cafea. Şi uită să-ţi lase zahăr. Iar, la bord, e frig. Probabil să te pregătească pentru temperatura de afară din momentul aterizării. Plus de asta, instructajul de securitate a fost făcut doar în dulcea limbă norvegiană. Apoi, s-au recitat câteva fraze în engleză, fără a mai fi însoţite de baletul doamnelor însoţitoare de bord.

Însă, priveliştea de pe geam ne-a făcut să uităm de atmosfera nu foarte prietenoasă de la bord, Nici măcar turbulenţele medii-severe din timpul zborului nu ne-au dezlipit ochii de la geam. Cel puţin approach-ul de la Bodø e demenţial. Se zboară peste n insule şi insuliţe, faruri, fiorduri, întinderi de apă frumos luminate de Lună. Deasupra, dansa o auroră boreală timidă. Prima întâlnire cu aurora; visam la asta de la 6 ani. Am rămas amândoi muţi şi ne-au trezit, brutal, zgâlţâielile de pe finalul pantei de aterizare. Am aterizat cu un foarte serios vânt lateral. Practic, avionul vine oblic pe pistă şi este întors spre axul pistei, imediat ce pune roţile jos. Piloţii s-au descurcat exemplar şi am avut parte de cel mai lin touchdown al zilei, deşi momentele dinaintea lui au fost cele mai agitate. Un mare bravo piloţilor de la SAS.

Am coborât din avion pe un viscol de zile mari. După 4000 de kilometri zburaţi, am alergat doi kilometri prin viscol până la port. Doi nebuni pe străzi pustii, deasupra Cercului Polar… Nebuni veseli.

Sharing is caring!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments (8)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Cristi C. says:

    Ha, serviciile la bord ale SAS-ului par definitia serviciilor din Nord: frig, scump si fara sentimentul ca a meritat banii.

    • ovidiu says:

      Ma inspaimanata replica ta. 🙂 Urmeaza sa calatoresc spre frumoasa Scandinavie 🙂

      • admin says:

        Ce te inspaimanta, mai exact? SAS nu mi s-a parut sa aiba niste standarde foare inalte atunci cand vine vorba de servicii la bord, dar nu sunt groaznici. Daca te inspaimanta activitatea fluctuanta a aurorei, nu te speria. E imprevizibila si poate oferi spectacole exceptionale cand te astepti mai putin. Cum a fost noaptea trecuta, de exemplu.

  2. Maine vom zbura si noi cu E190 OTP-FRA :), abia astept, configuratia 2+2 ne ajuta, noi fiind 4.
    Drum bun inapoi si distractie placuta in continuare tututor: Anca Alex si Aurora 🙂

  3. Alex says:

    Cristi, ai dreptate :)) Noi asteptam altceva de la SAS, chiar daca era cursa de 22.00 (au vreo 12 curse/zi Oslo-Bodo). Insotitoarele de bord pareau din alt film. Pilotii au salvat imaginea cu aterizarea foarte ok in conditii meteo foarte proaste.

    Mihail, drum bun and enjoy every second! E190 zboara frumos 🙂 Aurora isi face de cap, in sensul ca nu se mai arata decat vag. Macar am vazut-o, in toata splendoarea, in prima seara 🙂

  4. Unu' says:

    Recomand Norwegian Airlines. Au free WiFi onboard si chiar se misca bine. Asta mai gasesti la Emirates si Qatar dar contra cost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *