Unde mâncăm în Lofoten

Publicat în Norvegia, Unde mancam de în April 1, 2013 0 comentarii

Când vizitați partea sudică a Insulelor Lofoten, aveți mai multe opțiuni pentru a lua masa, în funcție de bugetul pe care îl aveți. Noi am încercat atât mancarea de la supermarket, cât și meniul de la restaurant.

Dacă sunteți într-o excursie cu buget redus sau dacă nu sunteți foarte pretențioși și nu vi se pare o povară să gătiți în vacanță, alegerea cea mai normală e supermarket-ul. Există unul în Å și unul în Reine. Noi ne-am făcut cumpărăturile la cel din Reine, fiind mult mai aproape de locul unde am stat. Supermarket-ul se cheamă COOP și e al naibii de bine aprovizionat.

IMGL7125

De la Hamnøy, se poate merge cu autobuzul, dar costă 33 NOK un drum/persoană sau pe jos. E o plimbare plăcută de 30-40 de minute. Magazinul se află chiar pe marginea drumului ce străbate Insulele Lofoten de la Nord la Sud. Dacă, mergeți cu autobuzul, e suficient să-i spuneți șoferului că vreți să coborâți la COOP. Prețurile sunt foarte decente pentru Norvegia și găsiți orice vă trece prin cap. De la sos de paste până la hălci congelate de vită, fructe, legume, semipreparate, sucuri și bere. Veți găsi și detergenți, produse de curățat, lenjerie intimă, produse pentru igiena personală ș.a.m.d. Găsiți chiar și mănuși impermeabile, în caz că vreți să mergeți la pescuit. De la același COOP, puteți cumpăra medicamente, puteți trimite scrisori sau puteți juca la loteria norvegiană, dacă vă simțiți norocoși.

După cum spuneam, prețurile sunt OK. Noi ne-am făcut cumpărături pentru 6 zile cu vreo 800 NOK, adică 480 de lei. Și am luat de toate. Încercați somonul proaspăt, codul și zmeura. Laptele vi se va părea, probabil, ciudat la gust și apos, dar ăsta e laptele plăcut de norvegieni.

Nu veți putea cumpăra vin sau băuturi spirtoase din supermarket-urile norvegiene. Aceste tipuri de băuturi se vând în magazine specializate. Nu există niciunul în zonă și, dacă țineți neapărat să beți licori de-astea, trebuie să faceți un drum până în Leknes sau să mergeți la restaurant. De asemenea, nu veți putea cumpăra bere duminica pentru că e interzisă vânzarea alcoolului duminica.

Dacă nu aveți chef să gătiți, o să vi se facă brusc, odată ce veți vizita restaurantele din zonă. Nu pentru că nu ar fi mâncarea excepțională. Noi am găsit două restaurante: Gammelbua, în Reine (închis pe timpul iernii) și Hamnøy Mat og Vinbu. Ultimul se află la doi pași de Eliassen Rorbuer și este deschis și iarna, însă nu are un orar fix. De asemenea, nu are un meniu fix. Vara am înțeles că ar avea, însă iarna aprovizionarea se desfășoară mai greu.

_MG_5780

Pentru că doream să mâncăm ceva tradițional norvegian, am mers, într-o seară, la Hamnøy Mat og Vinbu. Exteriorul clădirii nu te prea îmbie să intri. Oricum, intrarea e destul de bine ascunsă. Interiorul e simplu. Un restaurant pescăresc cu mese lungi din lemn și pereți decorați cu postere cu diverse specii de pești sau balene. Parcă ar fi un memorator de specii marine. Am avut de ales între cod proaspăt prins și vită. Evident, am ales codul și o bere locală numită Nordland.

2013-03-24 16.22.03

20130324_164909

Am primit câte o bucată foarte generoasă de pește, gătit excelent pe un pat de legume trase la tigaie, totul scăldat într-un foarte gustos sos de smîntână. Lângă, am avut și un bol de cartofi fierți. Prețul mesei: 580 NOK, adică 360 lei. Adică trei sferturi din cât ne-a costat mâncarea pentru 6 zile cumpărată de la supermarket. Iar ăsta e un restaurant ieftin pentru Norvegia. Ideea e că, și dacă sunteți într-o excursie low cost, merită să încercați, măcar o dată, delicatesele locale. Asta, cred eu, e valabil pentru orice destinație ați alege.

În ziua în care am vizitat Reine, am descoperit, acolo, o cafenea foarte drăguță, cu o atmosferă foarte caldă și personal foarte primitor. Se cheamă Bringen Blomster Kaffebar. E simplu s-o găsiți, în centrul satului Reine, vizavi de benzinărie. Oricum, e singura cafenea din sat.

IMGL7176

După ce treci pragul, intri într-o altă lume. Afară era furtună de zăpadă, iar în interior totul era cald și “ca acasă”. Pe mese, găsești aceleași flori proaspete pe care le găsești agățate în fereastră, în niște vaze foarte simpatice. Cred că am stat vreo două ore și jumătate în cafenea. Am mâncat câte două prăjituri de casă și am băut o cafea cu lapte.

20130323_142123

Nota a fost 270 NOK, adică vreo 160 de lei. Găsiți și sandvișuri, ciocolată caldă, batoane de ciocolată plus vreo cinci feluri de prăjituri de casă. Cafeneaua se află în cadrul unui magazin de decorațiuni interioare. Dacă mai aveți loc în bagaj, puteți să vă alegeți o grămadă de chestii simpatice pentru casă. Prețurile erau extrem de decente; cam la nivelul IKEA.

IMGL7163

IMGL7167

IMGL7173

Tot în Reine, mai găsiți un supermarket atașat benzinăriei. Puteți cumpăra hotdogs și diverse alte sandvișuri, dar prețurile sunt foarte neprietenoase. Mai găsiți răcoritoare, bere, câteva semipreparate și undițe la blister. În același magazin, mai văzut și suveniruri la prețuri foarte decente,

*Echipamentele foto folosite pe parcursul călătoriei noastre au fost puse la dispoziţie de F64 şi Canon România.